Connect with us

Συγκοινωνίες - Mεταφορές

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ με το νικητή του διαγωνισμού για τη θαλάσσια συγκοινωνία της Θεσ/νίκης!

Avatar

Δημοσιεύθηκε

στις

Αποκλειστική συνέντευξη στο ypodomes.com έδωσε ο κος Κωνσταντίνος Χρυσός, από το αρχιτεκτονικό γραφείο MONORED, με αφορμή τη βράβευση της πρότασης του γραφείου με το 1ο βραβείο στον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό για τις στάσεις της Θαλάσσιας Αστικής Συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης.

Ο κος Κωνσταντίνος Χρυσός μαζί με την κα Μαριάνθη Τάταρη αποτελούν την ομάδα του γραφείου αρχιτεκτονικού σχεδιασμού και έρευνας ΜΟΝΟRED, που δραστηριοποιείται τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ολλανδία.

Η πρόταση του γραφείου, με τον ευφάνταστο σχεδιασμό και σκοπό να φέρει την πόλη και τους κατοίκους της πάλι σε επαφή με τη θάλασσα, ξεχώρισε ανάμεσα σε 52 συνολικά προτάσεις και την Παρασκευή 25/11/2011 η ομάδα παρέλαβε το 1ο βραβείο σε μια ειδική τελετή παρουσίασης των νικητών και εγκαινίων της έκθεσης για τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία της Θεσσαλονίκης.

Ο κος Χρυσός μας απάντησε σε πολύ ενδιαφέρουσες ερωτήσεις που αφορούν τόσο τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία στην πόλη και τη νικητήρια πρόταση του γραφείου όσο και γενικότερα τη Θεσσαλονίκη και την αρχιτεκτονική στην Ελλάδα σήμερα.

Ποιος είναι ο λόγος που συμμετείχατε σε αυτό το διαγωνισμό; Ποιο ήταν το κίνητρο;
Το αρχικό κίνητρο ήταν η πόλη και η σχέση που έχουμε με την πόλη. Εγώ σπούδασα εδώ και μέρος της καταγωγής μου είναι από τη Θεσσαλονίκη. Ένα κομμάτι λοιπόν είναι συναισθηματικό και φυσικά έχει να κάνει με τον διαγωνισμό που σου δίνει τη δυνατότητα να κάνεις μια επέμβαση, μια ιδέα.

Ποια ήταν η κεντρική ιδέα της πρότασης σας, τι σας έδωσε έμπνευση;
Η Θεσσαλονίκη έχει χάσει την επαφή της με την θάλασσα. Στόχος ήταν να αποκτήσει και πάλι την επαφή αυτή. Βασική ιδέα λοιπόν είναι να φέρουμε την Θεσσαλονίκη στη θάλασσα, ξεπερνώντας το απλά λειτουργικό κομμάτι ενός συγκοινωνιακού κόμβου. Να την γνωρίσεις από άλλες οπτικές γωνίες και ειδικά αν είσαι σε κάποιο πλωτό μέσο να σου δίνει άλλες εικόνες.

Γιατί επελέγη ο συγκεκριμένος σχεδιασμός;
Όταν δουλεύεις αρχίζεις και δημιουργείς κάποιους συνειρμούς. Αυτό που χαρήκαμε ήταν ότι γνωστοί ή γενικά άτομα που έβλεπαν την πρόταση έκαναν πολλές παρομοιώσεις για την πρόταση μας. Δεν θέλαμε να είναι απλά ένα κτίριο. Ο τρόπος που αντιμετωπίσαμε την αρχιτεκτονική μας ήταν να μπορεί να λειτουργεί ένας σχεδιασμός από το γενικό στο πολύ ειδικό: από το γενικό που είναι μία εικόνα για την πόλη στο ειδικό εξειδικεύοντάς το με τη χωροθέτηση των στάσεων στην πόλη.

Πιστεύετε ότι θα μπορέσουν οι στάσεις να εξελιχθούν σε trademark για την πόλη;
Είναι ακόμα νωρίς αλλά θα θέλαμε κάποιος να ταυτιστεί με το μέσο και με το θαλάσσιο μέτωπο, το οποίο αναγεννάται με όλα αυτά τα έργα που προγραμματίζει ο Δήμος Θεσσαλονίκης, αλλά ταυτόχρονα να μην ενοχλεί το βασικό στοιχείο του ορίζοντα , δηλαδή την επαφή με τον Όλυμπο. Ήταν κάτι που προσπαθήσαμε να το συνδυάσουμε αρμονικά, να μείνει σαν τοπόσημο και να εναρμονιστεί σε αυτή την εικόνα που έχεις στην πόλη.

¶ρα δεν θέλετε να είναι παρεμβατική η εικόνα αλλά συμπληρωματική στην γενικότερη εικόνα της παραλιακής;
Ναι, αλλά να κρατά τον ξεχωριστό της χαρακτήρα. Πρόθεση είναι να κρατά τον χαρακτήρα της χωρίς να είναι δεύτερο φόντο και να προσθέτει, να έχει αμφίδρομη σχέση με την εικόνα της παραλίας.

Θα αγαπηθεί η θαλάσσια αστική συγκοινωνία από τους Θεσσαλονικείς; Η σχέση της πόλης με την θάλασσα είναι άμεση!
Πιστεύω πως ναι. Όποτε έχω χρησιμοποιήσω κάτιαντίστοιχο, όπως στην Κωνσταντινούπολη, είναι μια διαφορετική εμπειρία και έχει ενδιαφέρον. Φυσικά δεν είμαι αρμόδιος να απαντήσω κατηγορηματικά, διαβάζω όμως αναλύσεις που μιλούν θετικά. Νομίζω όμως με την κατάλληλη υποστήριξη ότι θα επιτύχει.

Πως πιστεύετε ότι η συμβάλλει η θαλάσσια αστική συγκοινωνία στην πόλη;
Θα συμβάλλει στο βαθμό που θα ενταχθεί μέσα στο συγκοινωνιακό δίκτυο. Δεν πρέπει να είναι ανταγωνιστική. Πρέπει μαζί με τα λεωφορεία, το μελλοντικό δίκτυο μετρό και τα άλλα μέσα να γίνουν ένα ενιαίο δίκτυο. Εκεί είναι που πιστεύουμε ότι θα είναι το κλειδί της επιτυχίας.

Υπάρχουν άλλα ενεργά projects που έχετε αναλάβει εδώ στην Ελλάδα καθώς είστε ένα γραφείο το οποίο δεν δραστηριοποιείται μόνο στην Ελλάδα;
Υπάρχουν κάποια αλλά είναι περισσότερο κάποιες μικρές παρεμβάσεις σε μικρή κλίμακα. Στόχος μας είναι να επεκτείνουμε τη δραστηριότητά μας στην Ελλάδα. Βέβαια οι συνθήκες σε αυτή την εποχή στην Ελλάδα είναι δύσκολες.

Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το μέλλον;
Θα μας χαροποιούσε πάρα πολύ να δούμε αυτό το έργο να προχωρήσει και να μπορέσουμε να «μπούμε» μέσα σε αυτό και να το κάνουμε να επιτύχει, με όλα όσα φανταστήκαμε και «βάλαμε» μέσα στο έργο σε σχέση με την πόλη και όλα όσα περιγράψαμε νωρίτερα. Αυτό είναι το πιο βασικό που περιμένουμε με αγωνία να υλοποιηθεί

Ως μια εταιρεία που δραστηριοποιείστε εκτός από την Ελλάδα και στην Ολλανδία, συγκεκριμένα στο ¶μστερνταμ, υπάρχουν δράσεις που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν και στη Θεσσαλονίκη; Είναι και οι 2 πόλεις με άμεση σχέση με τη θάλασσα και ομοιότητες ως προς την χωροθέτησή τους.
Αυτό είναι αλήθεια. Βέβαια το ¶μστερνταμ δεν έχει αυτό το όριο της θάλασσας που υπάρχει στη Θεσσαλονίκη, το νερό μπαίνει μέσα στην πόλη και η πόλη έχει καταφέρει να το χρησιμοποιήσει σαν μέρος της. Αυτό που προσπαθεί τώρα η Θεσσαλονίκη με αυτά τα έργα στο όριο της θάλασσας είναι να ξαναφέρει τη θάλασσα μέσα στην πόλη και να δημιουργήσει μια σχέση μαζί της. Αυτό είναι το ένα θέμα. Το άλλο θέμα σε σχέση με το ¶μστερνταμ έχει να κάνει με το δημόσιο χώρο, όπου και εκεί γίνονται προσπάθειες και κινήσεις να δημιουργηθούν μεγάλοι πράσινοι δημόσιοι χώροι. Αυτά είναι τα δύο στοιχεία που βλέπει κανείς έντονα στο ¶μστερνταμ.

Τι μήνυμα στέλνετε στα νέα παιδιά που θέλουν να ακολουθήσουν το επάγγελμα του αρχιτέκτονα, σε μια εποχή μάλιστα που δεν παρέχει και πολλά ή μεγάλα κίνητρα.
Το θέμα είναι ότι ο αρχιτέκτονας δεν είναι απλά ένα επάγγελμα, είναι κάτι παραπάνω. Για κάποιον που το βλέπει από έξω μπορεί να φαίνεται παράλογο αλλά για κάποιον που ασχολείται με την αρχιτεκτονική υπάρχει μια εσωτερική ώθηση να θέλεις να δημιουργήσεις χώρο και αυτές τις σχέσεις μαζί του.

Θα παροτρύνατε εσείς τα νέα παιδιά να ακολουθήσουν την αρχιτεκτονική;
Ναι, φυσικά. Η αρχιτεκτονική σίγουρα χρειάζεται και αυτός είναι ο τρόπος για να ανανεωθεί και εξελιχθεί το επάγγελμα. Σίγουρα υπάρχουν όλες οι πολύ μεγάλες δυσκολίες αλλά αυτές υπάρχουν και σε κάθε επίπεδο της κοινωνίας. Δε θέλω να είμαι αρνητικός παρόλο που η καθημερινότητα του σήμερα ? γιατί για το αύριο δεν ξέρουμε- είναι δύσκολη. Όμως όταν κάτι σε ενδιαφέρει και σε ελκύει πάντα βρίσκεις τρόπο να συνδεθείς και ελιχθείς και μάλιστα σε διαφορετικά επίπεδα, πέρα από το απλά να χτίσεις ένα κτίριο. Με την αρχιτεκτονική μπορείς να βρεις και να εκφράσεις τη δημιουργικότητά σου, αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό της αρχιτεκτονικής πέρα από την τυπική μελέτη για ένα κτίριο.

Πιστεύετε ότι υπάρχει η ανάλογη παιδεία που μπορεί να ωθήσει τα νέα παιδιά προς την αρχιτεκτονική, σε μια χώρα που η οικοδομή ήταν βασικός άξονας ανάπτυξης.
Η εμπειρία μας μέχρι τώρα είναι ότι υπήρχε μεγάλη ώθηση στην οικοδομική δραστηριότητα, γιατί στην Ελλάδα υπήρχε μεγάλη σχέση με την ιδιοκτησία. Η σχέση με την αρχιτεκτονική δεν ήταν κάποιες δεκαετίες πριν τόσο έντονη για να μπορέσει να κρατήσει έναν χαρακτήρα και ένα επίπεδο στο κτισμένο περιβάλλον. Αλλά τώρα σιγά σιγά, τα τελευταία 10 χρόνια, φαίνεται μια πολύ διαφορετική ευαισθησία σε όλα τα επίπεδα αλλά όσο περνάει ο καιρός και έρχονται στην Ελλάδα και εξωτερικά ερεθίσματα από άλλες χώρες, όπου αξιοποιείται η αρχιτεκτονική προς όφελος όχι τόσο τουριστικό αλλά περισσότερο προς όφελος της σύνδεσης των κατοίκων της με την πόλη, αυτό μπορεί να δώσει την ελπίδα και μπαίνει το στοιχείο ότι η αρχιτεκτονική δίνει κάτι περισσότερο στην πόλη από ένα κτίριο. Δημιουργεί και ένα συναίσθημα με το οποίο μπορείς να συνδεθείς, όπως έχουμε όλα αυτά τα ιστορικά μνημεία στις ελληνικές πόλεις και το δέσιμο αυτό μας έχει δυσκολέψει λίγο να δημιουργήσουμε νέες σχέσεις με νέα κτίρια.

image_pdfimage_print
Advertisement href="https://tuvaustriahellas.gr/ypiresies/?service=ypodomon#service-container" target="_blank">

Facebook

Ετικέτες



δημοφιλη θεματα

Social Proof Apps